Shrnula jsem, jak funguje japonské písmo a v čem je výjimečné.
Nastínila jsem kaligrafické styly a na ukázkách si čtenář může znaky
porovnávat. Vysvětlila jsem, co pro mě znamená studium kaligrafie.
Popsala jsem kaligrafické náčiní, které je pro tvorbu nesmírně
důležité. Vysvětlila jsem práci s energií a práci s kompozicí. Krátká
kapitola se věnuje specifické japonské kultuře dó. Dó neboli cesta
se objevuje v mnoha různých japonských disciplínách, nejenom
v kaligrafii. Na závěr knihy jsem třem kaligrafům položila pár
otázek. Čtenář si tak může můj názor porovnat s jinými. Vlastní
názor si pak sám lépe utvoří.
Knih o japonské kaligrafii je v češtině minimum. Často jsou to navíc
knihy, které se omezují jen na techniky práce, popis
pomůcek apod. Duchovní aspekt nebývá moc zahrnut, často je jen
naznačen. Grafická úprava také zrovna nevybízí k pochopení krásy
písma.
Rozhodla jsem se vytvořit takovou knížku, která se zaměří na
duchovní aspekt kaligrafie, a pečlivě ladila formální krásu knihy
jako objektu.
I summed up how the Japanese writing system works and why it is
unique. I outlined calligraphic styles and readers can compare
characters in provided examples. I explained what calligraphy
means to me. I described tools, which are very important in the
process of calligraphy. I explained how to work with energy and
composition. One short chapter is about a specific Japanese
culture called "dó". "Dó" or "The way" is included in many Japanese
disciplines, not only in calligraphy. At the end of the book I asked
three calligraphers a few questions. Readers can compare my
opinion with that of others. That way they can better formulate
their own.
There are few books about caligraphy in the Czech language. They
are often limited to talking about working techniques, describing
tools, etc. The spiritual aspect is usually not included and if so,
then only briefly. Their design also tends to not facilitate the
understanding of beauty of characters.
I decided to create a book, which concentrates on the spiritual
aspect of calligraphy, and tended carefully to the formal beauty of
the book as an object.