Tento článek jsem napsala v listopadu 2019 pro jeden časopis. Časopis můj článek nakonec nepublikoval. Se zpožděním si ho vydávám sama ;)
Kniha je komplexní dílo, které nevznikne přes noc.
Kniha může na tomto světě vydržet desítky, ba i stovky let, a proto je příhodné věnovat knize náležitou péči.
V tomto článku se věnuji několika knižním obálkám, a nastíním, jak může vypadat jednotná grafická úprava knihy.
Tato kniha je nádherný příklad komplexního přístupu ke knize. Obálka zaujme výrazným motivem. Ihned poté si všimneme nápadné ořízky. (barevné zvýraznění hrany listů knihy)
Po otevření nás ozáří výrazně žlutá předsádka a na dalších listech vybafnou barevné kruhy. Neviděli jsme je už na obálce? Kniha je celek, umělecké dílo. Grafik, který přemýšlí komplexně, může dát knize další přidanou uměleckou hodnotu.
Nezbytností je dostatečně kvalitní a tak akorát velké knižní písmo. Vhodné členění textu, úprava titulků, podtitulků…Lolita od Nikoly Janíčkové
Tato knížka je dalším skvělým příkladem překrásné a inteligentní grafické úpravy. Tento slavný román již vyšel v obrovském množství úprav. Podstatu románu ale podle mě Nikola Janíčková vystihla ve své úpravě dokonale. Minimalisticky a naprosto výstižně. Hlavní hrdina promlouvá skrze typografickou obálku k sazeči posedlým opakováním jména Lolita.Pro brak brakový design kýčovitými
Ve většině případů jsme zahlceni kýčovitými prvoplánovými obálkami. Knižní obálka je to první, co čtenář zahlédne.
Během několik sekund musí kniha zaujmout, být identifikovatelná s žánrem.
Romantická (kýčovitá) dvojice během aktu lásky…vše na červeném pozadí.Taková kniha má jiného čtenáře a toho samého čtenáře pravděpodobně předchozí minimalistická úprava Lolity od Nikoly Janíčkové nezaujme. Čtenář Lolity se zase takovému románu obloukem vyhne a tak tomu má být.
Pomoc! Kvalitní literatura s hrůznou obálkou
Obálka (zcela vlevo) od nakladatelství Alpress podle mého názoru degraduje toto literární dílo. Fotografie na obálce nám vnucuje představu o hlavním hrdinovi. Obrovská typografie s přechodem je nevkusná. Obálka, která nepřipouští ani špetku vlastní imaginace.Obálka (uprostřed) od Zdeňka Zieglera je součástí edice klasické literatury. Klasická četba nemusí křičet. Je totiž už tak známá, že může být oblečená v jednotném, minimalistickém kabátku edice.
Obálka (zcela vpravo) od nakladatelství Fotuna Libri je také založena jen na typografii, ale typografie je to na první pohled velmi přitažlivá stejně jako neodolatelný Dorian Gray.
Závěr
Grafičtí úpravci usilují o vkus a krásu knih. Proč tolik z nás chodí do antikvariátů obdivovat a kupovat krásná stará vydání knih? Proč neváháme připlatit si za krásu v limitované edici?
Levný brak zapadne. Vkusná, inteligentní a hlavně komplexní grafická úprava knih vyzdvihuje knihu na umělecké dílo, za které časem klidně zaplatíme zlatem.
Zdroje
KLÍMOVÁ, Nikola. Knižní edice pro fiktivní nakladatelství. Zlín, 2013. bakalářská práce (BcA.). Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta multimediálních komunikací
PECINA, Martin. Knihy a typografie. Brno: Host, 2012, druhé vydání, rozšířené. ISBN 978-80-7294-813-0
JANÍČKOVÁ, Nikola, 2019. Lolita aneb Zpověď knižního grafika. www.h7o.cz [online]. [cit. 15.11. 2019]. Dostupné z: http://www.h7o.cz/lolita-aneb-zpoved-knizniho-grafika/?fbclid=IwAR1lq-4wu188hPKrnchgpzzcUPfCS9_7yf9FN75rUnrSUyaAg-4ZPsr4Czs